« Edellinen Kaikki artikkelit

Digitalisaatio kääntää fysioterapian kansankielelle

Lähes jokaisella suomalaisella on jossain vaiheessa elämää tuki- ja liikuntaelinpohjaisia särkyjä ja kipuja. Siitä huolimatta harva hakeutuu fysioterapiaan.

”Suomalaisista 90% ei ole koskaan käyttänyt fysioterapiapalveluita. Kaksi kolmasosaa ei edes tiedä, mitä fysioterapia on”, fysioterapiaketju Auronin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Ilkka Pirttimaa kertoo.

Auron halusi tehdä fysioterapiapalveluiden löytämisestä helpompaa. Digitalisaatio tarjosi tähän välineet, ja niin alkoi Taito Unitedin ja Auronin välinen yhteistyö. Taitolaiset toteuttivat Auronille keskitetyn ajanvarausjärjestelmän ja digitaalisen harjoitekirjaston.

 

Fysioterapian sijasta selkäremppaan

Aiemmin fysioterapiapalveluiden varaaminen oli haastavaa. Fysioterapian lisäksi asiakkaalle oli tarjolla muun muassa OMT.tä, LPG:tä ja naprapatiaa.

”Tämä on sellaista ammattislangia, joita kuluttajat eivät ymmärrä. He etsivät apua konkreettisiin vaivoihin, kuten niska- tai selkäkipuun. Päätimme kansankielistää fysioterapian”, Pirttimaa sanoo.

Auronin verkkosivuille lisättiin erilaisiin kipuihin ja särkyihin liittyviä tietopaketteja, jotka houkuttelevat käyttäjät verkkosivuille. Tietopaketit varmistavat, että jos kuluttaja hakee neuvoa selkäkipuun tai huimaukseen liittyen, hakukoneen tuloksista löytyvät myös Auronin verkkosivut.

Myös ajanvarauksen sanastoa uudistettiin siten, että asiakas voi fysioterapian sijasta varata ajan vaikkapa selkäremppaan tai kivun ja säryn ensiapuun. ”Asiakkaan on helpompi tehdä varaus selkäremppaan kuin fysioterapiaan. ’Terapia’ sananakin saattaa alkaa pelottaa”, Pirttimaa sanoo.

 

 

Kroppa kuntoon digitaalisen harjoitekirjaston avulla

Ajanvarausjärjestelmän lisäksi Taito United teki Auronille digitaalisen harjoitekirjaston. Keskeinen osa fysioterapiahoitoa on asiakkaan itse tekemät harjoitteet, ja uusi harjoitekirjasto tukee tämän harjoittelujakson onnistumista.

Fysioterapeutti poimii harjoitekirjastosta asiakkaalle sopivat harjoitteet. Asiakas saa harjoiteohjelman sähköpostiinsa, mutta ohjelma löytyy myös Auronin verkkopalvelusta tai puhelinsovelluksesta. Palveluista asiakas voi kuvien ja videoiden avulla tarkistaa, miten harjoitteet tehdään oikeaoppisesti.

Palveluiden kautta asiakas ja fysioterapeutti voivat myös seurata hoidon ja harjoittelun edistymistä. Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus sovelluksen kautta keskustella oman fysioterapeutin kanssa chatissa.

”Jos asiakas haluaa tehdä enemmän harjoitteita tai jos harjoitteiden aikana on tullut kipuja, hän voi suoraan kertoa siitä sille fysioterapeutille, jonka on tavannut”, Pirttimaa kertoo.

 

Kulmasoutu

 

Tiivistä kehittämistyötä yhdessä asiakkaan ja tuottajan kanssa

Taito United ja Auron ovat tehneet tiivistä yhteistyötä yrityksen digitaalisen kehityksen edistämiseksi. Se on syventänyt Taidon ymmärrystä Auronin liiketoiminnasta, ja Auron taas on päässyt aktiivisesti mukaan digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Pirttimaa loi muun muassa Auronin sisäiseen verkkoon liikennevalojärjestelmän, josta he yhdellä silmäyksellä näkevät, mikä Auronin palveluiden varaustilanne on. Pirttimaa toteaa, että yhdessä kehittäminen vaatii luottamusta puolin ja toisin.

”Meillä on yhteistyö Taito Unitedin kanssa sujunut hyvin”, Pirttimaa kiittelee, ”Vaikka tehtävänannot ovat saattaneet välillä olla vajavaisia, taitolaiset ovat erinomaisesti osanneet osoittaa, mitä todellisuudessa tarvitaan. Ja he ovat luoneet varsin hienostuneita ratkaisuja jatkokehitykseen.”