« Edellinen Kaikki artikkelit Seuraava »

Intohimosta rakentamisen käytäntöjen parantamiseen

Rakensimme yhdessä asiakkaamme Rakennustiedon kanssa osana TEHO -hanketta RT urakoitsijan tuotetieto -palvelun.

Palvelun avulla voidaan dokumentoida rakennusmateriaalien kelpoisuus ja käyttöturvallisuus eli tuottaa ”rakennuksen tuoteseloste” digitaalisessa muodossa. Tässä tarinassa kerromme palvelun rakentamisesta ja siitä, millaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia nyt tehty pohjatyö tarjoaa.

 

Mitä yhteistä on Aalto-maljakolla ja Rakennustiedolla?

Rakennustieto oy on Rakennustietosäätiön omistama osakeyhtiö, joka on rakennusalan täyden palvelun tieto- ja mediatalo. Rakennustiedon juuret juontavat pitkälle historiaan, Alvar Aallon 1940-luvulla määrittelemään rakennustietokortistoon. Noista ajoista aina nykypäivään saakka Rakennustiedon työtä on ohjannut luotettavan puolueettoman tiedon tarjoaminen ja sen avulla hyvän rakennustavan edistäminen.

 

Paperinipuista digipalveluun

Vuonna 2000 voimaan tullut Maankäyttö- ja rakennuslaki vaatii urakoitsijoita dokumentoimaan käyttämiensä rakennusmateriaalien kelpoisuuden ja käyttöturvallisuuden. Tämä on merkinnyt 2400 tuotevalmistajalle ja 4500 urakoitsijalle lisätyötä noin 4000 hankkeessa vuositasolla. Käytännössä urakoitsijat ovat kyselleet dokumentteja tuotevalmistajilta urakka kerrallaan ja tuotevalmistajat taas ovat pyrkineet hallitsemaan ja jakamaan dokumentteja urakoitsijoille. Lopputulemana on ollut urakan päätteeksi ”rakennuksen tuoteseloste” paperinippuna.

TEHO -hanke on kansallinen Rakennustiedon luotsaama, rakennusteollisuuden, tuotevalmistajien ja kaupan kanssa yhdessä toteutettu kehityshanke. Osana TEHO -hanketta rakennettiin RT urakoitsijan tuotetieto -palvelu, jonka avulla voidaan dokumentoida rakennusmateriaalien kelpoisuus ja käyttöturvallisuus, hakea materiaalien tietoja helposti ja tuottaa Rakennuksen tuoteseloste TM digitaalisessa muodossa.

Jotta rima asetettaisiin riittävän korkealle, käytettiin työssä benchmarkkina mm. lääketeollisuuden tuotetietojen hallintaa, jonka digitalisointiaste ja tarkkuus on ymmärrettävistä syistä aivan toisella tasolla rakennusteollisuuteen verrattuna.

 

Sidosryhmät mukaan heti esiselvitysvaiheessa

TEHO -hanke käynnistyi esiselvitysvaiheella. Kaikille alan sidosryhmille avoimissa työpajoissa annettiin osallistua ja kertoa omat näkemyksensä asiasta. Esiselvitysvaiheessa tarkasteltiin kattavasti myös asiakastarvetta, markkinapotentiaalia, kannattavuutta ja riskejä.

Kun tarpeen olemassaolo ja laajuus oli esiselvityksessä varmistettu, seuraavassa vaiheessa lähdettiin kokoamaan varsinaista tuotetietokantaa. Taidon työ koostui tuotetietovarastoa hyödyntävän verkkopalvelun rakentamisesta, jonne rakennustyömaiden päätoteuttajat kirjaavat työmailla käytettävät rakennustuotteet ja tarvikkeet. Lisäksi tehtiin mobiilisovellus tuotetietojen helppoon tarkastamiseen.

RT urakoitsijan tuotetieto –palvelu lanseerattiin maaliskuussa 2016. Kaiken kaikkiaan aikaa kului esiselvitysvaiheen alusta lanseeraukseen reilut kaksi vuotta.

 

Tulevaisuuden lukemattomat mahdollisuudet

Juuri lanseerattu palvelu tarjoaa tuoteteollisuudelle ylivoimaisen käyttöliittymän tuotetietojen viemiseen kantaan sekä niiden hallintaan. Urakoitsijat taas pystyvät sovelluksen avulla hakemaan tuotetiedot yhdestä paikasta. Molemmille tämä tarkoittaa valtavaa ajansäästöä.

Kehitystyö jatkuu ja nyt tehty digitaalisen tuotetietokannan kokoaminen ja käyttöliittymä tarjoaa tulevaisuudessa lukemattomia mahdollisuuksia hyödyntää tietoa helposti niin suunnittelussa, huollossa ja ylläpidossa kuin kaupan sähköistämisessäkin.

Tulevaisuudessa ”rakennuksen tuoteselosteesta” pystytään tarkistamaan rakennusvaiheessa käytetyt materiaalit ja paikallistamaan ne. Silloin esimerkiksi kiinteistön huollosta vastaava tai vaikkapa asunnon omistaja pystyy helposti tarkistamaan millä maalilla mikäkin seinä on maalattu tai mitä laattaa kylpyhuoneessa on käytetty.

 

Onnistumisen edellytykset

Rakennustiedolla TEHO -hankkeesta vastaa liiketoimintajohtaja Kimmo Lehtonen. Hän listaa projektin onnistumisen edellytyksiä oman kokemuksensa pohjalta seuraavasti:

  1. Asiakasongelma on oltava kristallin kirkkaana Siksi pidimme asiakkaamme ja sidosryhmämme koko ajan mukana työskentelyssä

  2. Kumppanivalinnan onnistuminen on erittäin kriittistä Taito United oli meille juuri sopivan kokoinen ja ketterä kumppani, jonka rakennusalan toimialaymmärrys on omaa luokkaansa

  3. Tarvitaan palava intohimo parantaa nykyistä Tässä tapauksessa se tarkoitti intohimoa rakentamisen käytäntöjen parantamiseen ja meillä tämä intohimo on kaiken tekemisen kantava voima