« Edellinen Kaikki artikkelit

Menestystä Euroopan suurimmassa hackathonissa

Taito Unitedin työntekijöiltä huippumenestystä Euroopan suurimmassa hackathonissa

Junction 2019 oli 48 tuntia kestävä tietokoneohjelmistokilpailu, jossa tavoitteena oli luoda ratkaisu tapahtuman aikana valitulle ongelmalle kilpailuajan loppuun mennessä. Kilpailuun osallistuneet saivat lähteä kehittämään joko ohjelmistoa, sovellusta tai laitetta, joka antaisi ratkaisun yritysten asettamiin aihealueisiin. Tämä nimenomainen kilpailu on Junction-teknologiayhteisön lippulaivatapahtuma ja samalla suurin Euroopassa järjestetty hackathon.

Tänä vuonna Aalto-Yliopiston kampusalueella pidetyssä kilpailussa oli osallistujia eri puolilta maailmaa 1500, ja viikonlopun yli kestäneen kilpailun tuloksena syntyi jopa 350 erilaista projektia. Taito Unitedista mukana oli kaksi kisaparia, jotka saavuttivat erinomaista menestystä, kun full-stack developerit Frans Lehmusvaara ja Joonatan Bergholm pääsivät lopulta koko kilpailun kolmannelle sijalle, sekä AI Entrepreneur Andreas Urbanski ja full-stack developer Teemu Taskula voittivat sivuhaasteen ‘Spotlight on Slush’. Finaaliin päästäkseen piti kilpailijoiden ensin voittaa oma trackinsa.

Taito Unitedin työntekijät eivät olleet ensimmäistä kertaa tavoittelemassa voittopottia, sillä esim. Teemulle ja Andreakselle tämä oli jo kolmas kerta osallistumassa. Tämän vuoden kilpailussa “taitolaiset” olivat jakautuneet kahdeksi ryhmäksi ja siten myös etsivät ratkaisua kahteen eri ongelmaan: Lehmusvaara ja Bergholm valitsivat Data economics -trackin ja sieltä haasteen Black Rock -yrityksen alta. Heidän haasteena oli tulevaisuuden budjetoinnin parantaminen. He kehittivät puhelimelle ladattavan pelin, joka samaan aikaan sekä lievittää uhkapelaamisen addiktiota että tekee säästämisestä hauskaa. Kun sovelluksessa olevalle rahapelikoneelle häviää rahaa laittaa se summan suoraan pelaajan säästöön. Pelaajan voitettua rahaa se ottaa häviörahoista koostuvasta säästöstä voittosumman.

Taskula ja Urbanski valitsivat Ericssonin Security Awareness for Kids -haasteen Secure the Future -aihealueen alta. Tiimi kehitti vakuuttavan oloisen Facebookia simuloivan sovelluksen, jossa käyttäjä pääsee harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä netissä eteen tulevia tilanteita. Alussa sovellus pyytää käyttäjää syöttämään itsestään tietoja kuten harrastuksia, syntymäpäivän jne., jotka nykyaikana saa varmasti kaivettua esiin mistä vaan, ja sen jälkeen sovellus käyttää niitä tietoja käyttäjää vastaan. Taskula ja Urbanski pääsivät ‘Spotlight on Slush’ sivuhaasten voittonsa ansiosta kertomaan kehittämästään nettikiusaamissovelluksesta maailman johtaviin teknologiatapahtumiin kuuluvaan Slushiin. Slushissa kuulijat olivat hyvin vastaanottavaisia ja kiinnostuneita luoduista ohjelmistoista, kun taas Junctionissa oli Taskulan mielestä liian vähän aikaa sovelluksen esittämiselle.

Molemmat parit pohtivat, että menestyksen takana oli etukäteen voittavan projektin elementtien tarkka analysointi, itse kilpailuaikana ongelman huolellinen löytäminen sekä toisena päivänä tekemisen kiteyttäminen. Kilpailun alkaessa osallistujilla ei saa olla mitään valmiiksi aloitettua projektia; ei designia tai koodia, mutta konsepti saa olla valmiina. Junction on luovaa, rentoa ja hauskaa kavereiden kanssa olemista, jolloin projektin idea löytyy kuitenkin hyvistä etukäteissuunnitelmista huolimatta yleensä paikanpäältä.

“Yleensä kaikki ennalta suunnitellut ideat ja aikeet vaihtuvat täysin, kun itse kisa alkaa”, totesivat Taito Unitedin työntekijät kuin yhdestä suusta.

Lehmusvaaran mukaan ongelman löytämiseen kannattaa käyttää jopa se toinen kahdesta vuorokaudesta.

“Se ongelman löytäminen on ikään kuin ‘the thing’, koska mitä paremmin sen hoksaa, sitä paremman ratkaisun pystyy kehittämään. Ja voittoa pitää lähteä hakemaan nimenomaan ongelma edellä, ei omat metodit ja suunnitelmat etunenässä.”

Taito Unitedin työntekijöillä on nuoresta iästä huolimatta lukuisista hackathoneista kärkisijat taskussa, mutta ulkomaan kentät ovat toistaiseksi vielä valloittamatta.

Kuva: Junction