Designerina Taidolla – Miltä suunnittelijan työpäivä näyttää?
Taitolaiset | Design | 21. lokakuuta 2024Designerin työ on monipuolista. Työtehtävät vaihtelevat aina prototyyppien luonnostelusta tiiviiseen yhteistyöhön sidosryhmien kanssa. Työssä pääsee myös tarttumaan käytännön haasteisiin ja laittamaan kunnolla “kädet saveen”. Millaisia tehtäviä designeriemme tyypillisiin työpäiviin kuuluu, ja miltä tavallinen työpäivä näyttää? Annetaan Ellan kertoa.
Marketing and Communications Intern
“Kyllä mä tykkään siitä, että työ on oikeasti merkityksellistä.”
Näin tiivistää meillä UI/UX Designerina työskentelevä Ella työnsä parhaat puolet. Hän aloitti Taidolla alun perin kolme vuotta sitten – aluksi osa-aikaisena opintojensa ohella ja sittemmin valmistuttuaan vakituisena työntekijänä.
Informaatioverkostoja opiskellut Ella erikoistui maisterivaiheen opinnoissaan User, Data and Design -opintosuuntaan, jossa hän pääsi keräämään oppia tulevia työtehtäviään varten käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymäsuunnittelun parissa.
“Se kiinnosti minua jo silloin tosi paljon. Opiskeluajoista lähtien on ollut fiilis, että se on mun juttu.”
Tälle tielle Ella myös jäi. Hän työskentelee Taidolla käytettävyystekijöiden parissa osana design-tiimiämme.
Prototyyppejä ja palavereja
Taidolla työajat ovat joustavat. Se mahdollistaa oman päivittäisen työskentelyn rytmittämisen, mikäli aamupäivälle ei ole sovittuna palavereja tai asiakastapaamisia.
Ellan työpäivä käynnistyy tyypillisesti viestien ja sähköpostien läpikäynnillä sekä päivän töiden suunnittelulla. Myös edelliseltä päivältä jääneet hommat kuuluvat aamun työtehtäviin.
“Saatan tehdä Figma-prototyyppeihin jotakin nopeita fiksejä, jotka ovat jääneet kesken”, hän kertoo.
Figma on yksi keskeisimmistä Ellan ja Taidon designerien projekteihin käyttämistä työkaluista. Sovellusta käytetään käyttöliittymien ja käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.
Aamupäivän työskentelyn jälkeen Ella lounastaa toimistorakennuksen alakerrassa sijaitsevassa lounasravintolassa yhdessä kollegoidensa kanssa.
“Meillä on toimistolla aina hyvä porukka, joiden kanssa voi mennä syömään ja pitää kahvitaukoja. Siksi tykkään itse tulla toimistolle, vaikkei tarvitsisikaan tulla.”
Ella painottaa varsinaisen projektityöskentelyn iltapäivälle. Tällöin alkaa päivän intensiivinen työvaihe, mikä tyypillisesti tarkoittaa tapaamisia sidosryhmien kanssa ja käyttöliittymäprototyyppien työstämistä.
“Jos minulla on kaikki tarvittava tieto käyttäjistä ja asiakkaiden tarpeista olemassa, tässä vaiheessa oikeasti syvennyn työhön ja ratkon ongelmia. Usein olen myös matalalla kynnyksellä yhteydessä asiakkaaseen ja pallottelen ideoita yhdessä design-tiimimme kanssa.”
Toisin kuin usein saatetaan kuvitella, designerin työnkuva ei koostu pelkästä prototyyppien piirtämisestä. Merkittävä osa ajasta kuluu sidosryhmien – esimerkiksi asiakkaiden, kehittäjien ja käyttäjien – kanssa kommunikointiin.
Huolellisesti tehty taustatyö täyttääkin suuren osan päivän kulusta.
“Iso osa työstä on selvitystyötä ja itse kontekstin haltuunottoa, koska asiakkaita on eri toimialoilta”, Ella kertoo.
Lyhyitä ja pitkiä projekteja
Koska Taidolla tehdään projektit aina räätälöidysti asiakkaiden tarpeiden mukaan, projektien kesto vaihtelee paljon asiakkaasta riippuen. Projektin alussa sovitaan aina kunkin asiakkaan kanssa, millaista apua he tarvitsevat.
Designerimme työskentelevät paljon erityisesti Design Sprint -menetelmällä. Sen avulla ideasta tehdään käyttäjätestattu prototyyppi ja se validoidaan eli vahvistetaan nopealla aikataululla.
Menetelmä pohjautuu työpajapäiviin, joissa kerätyn informaation perusteella piirretään prototyyppi, joka käyttäjätestataan. Ella kertoo, että tyypilliseen työpäivään vaikuttaa merkittävästi se, onko käynnissä Design Sprint vai jatkuvan asiakkuuden kanssa työskentely.
“Design Sprint -projekteja on käynnissä useita vuodessa. Niiden lisäksi keskitymme erityisesti pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja sisäiseen kehitykseen.”
Tyypillisesti sekä uusilla että pitkäaikaisilla asiakkailla on kehitteillä palvelu, jonka käytettävyyteen ja ulkoasuun halutaan parannuksia. Vaihtelu työpäivien tehtävien välillä on kuitenkin suurta, riippuen työn alla olevista projekteista.
Mieleenpainuva projekti
Mieleenpainuvimpia projekteja yhdistää yksi keskeinen tekijä: ratkaistavaan ongelmaan on päästy tutustumaan asiakkaan luo. Tämä korostuu erityisesti toimialoilla, jotka eivät hahmotu pelkissä palaverikeskusteluissa.
Yksi näistä caseista on Oulun Energian omistamalle Syklolle tehty palvelu kiertotaloustoiminnan seurantaan.
“Siellä kierrettiin kypärät ja asut päällä jätteidenkäsittelylaitoksella. Se oli merkityksellistä, että he aidosti näyttivät meille, miten homma toimii.”
“Näissä tapauksissa päästään myös puhumaan oikeille käyttäjille, eikä tarvitse arvailla, miten käyttäjä ajattelee”, Ella tiivistää casen tärkeyden.
Marketing and Communications
Marketing and Communications Intern