Miksi oppilaitosyhteistyö on tärkeää?
Kumppanit | 10. lokakuuta 2024Korkeakoulujen syyslukukauden käynnistyttyä opiskelijat ovat palanneet taas kampuksille. Yhä useampi opiskelija etsii myös itselleen tärkeää työkokemusta opintojen ohelle, joiden löytäminen on taantuman kurittamassa työmarkkinassa kuitenkin haastavaa. Kävimme läpi, miksi yritysten kannattaa aktiivisesti tehdä yhteistyötä oppilaitosten kanssa talenttien löytämiseksi, tarjota heille rohkeasti mahdollisuus ja katsoa huomista pidemmälle.
Marketing and Communications Intern
Oppilaitosyhteistyö on erinomainen tapa löytää uusia, tulevaisuuden osaajia. Se ei ole vain keino yrityksen brändikuvan kiillottamiseen: vuorovaikutus työnantajien ja oppilaitosten välillä voi parhaimmillaan luoda pitkäaikaisen kumppanuuden, joka tuo yritykseen nuorten ammattilaisten innovatiivisia näkemyksiä. Tästä hyötyvät molemmat osapuolet.
Oppilaitosyhteistyöhön on tarjolla eri asteisia ja laajuisia vaihtoehtoja. Excursioiden, messujen ja rekrytointitapahtumien järjestämisen lisäksi oppilaitosten ja ainejärjestöjen verkkosivuilta löytyy usein rekrytointialusta, josta opiskelijat löytävät yhteistyöyritysten kohdennetut työpaikkailmoitukset.
Näissä tarkoituksena on usein lähtökohtaisesti pyrkiä viestimään työnantajakuvaa: keitä olemme, mitä teemme ja millaista meillä on työskennellä? Keskeistä onkin kohdentaa oma preesens mahdollisimman houkuttelevaksi nuorille osaajille.
Nuorille työntekijöille positiivinen, vastuuta antava, ketterä ja moderni työilmapiiri ovat arvoja, jotka kasvavissa määrin vaikuttavat tulevan työpaikan valintaan. Siksi näiden arvojen nostaminen framille korostuu – kilpailu osaavista työntekijöistä on kovaa, ja positiivisen vaikutelman antaminen kantaa usein hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.
Töihin rekrytointitapahtuman kautta
Nämä arvot eivät jää meillä messutilojen seinien sisään, vaan tuomme ne jokapäiväiseen työhön. Työnantajakuvan vaikutusta alusta lähtien ei voi kuitenkaan vähätellä.
Meillä Software Developerina työskentelevälle Tuomakselle jäi Taidosta positiivinen mielikuva rekrytapahtuman kautta. Tuomas päätyi hakemaan meille alun perin Aalto yliopiston tietokillan UraTiKAS-rekrytointitapahtuman jälkeen.
“Taidolla oli tapahtumassa ständi, jossa oli teknologiaa visuaalisesti esillä. Se pisti silmään. Tapahtumassa pääsi heti näkemään yrityksen ja työntekijän yhteensopivuutta.”
Yhteistyö alkoi tästä nopeasti, kun Tuomas laittoi meille sähköpostia tapahtuman jälkeen. Hän suosittelee opiskelijoita hyödyntämään aktiivisesti yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä.
“Hakijoita täynnä olevat trainee-ohjelmat eivät ole ainoa vaihtoehto, vaan paikka voi aueta muutakin kautta.”
Investointi tulevaisuuteen
Kuluva vuosikymmen talouskriiseineen on laskenut ohuen varjon oppilaitosyhteistyön päälle. Tutkimusten mukaan yritysten ja oppilaitosten yhteistyö korreloi vahvasti vallitsevan suhdannetilanteen kanssa. Siksi yritysten oppilaitosyhteistyöhön laittamat resurssit ovat laskeneet viime vuosina.
Tämä on ymmärrettävää, mutta ongelmallista. Kuinka monta talenttia jääkään piiloon kampusten käytäville? Vaikka haasteet ovat todellisia, täytyy aina katsoa huomista pidemmälle.
Oppilaitosyhteistyö tulee nähdä pitkäjänteisenä sijoituksena, jossa ei ole tarkoituksena tavoitella pikavoittoja. Taloudellisesti haastavina aikoina panostus yhteistyöhön voi tarjota pitkällä aikavälillä kilpailuedun kun tulevaisuuden osaajat löytää ja sitouttaa.
Marketing and Communications
Marketing and Communications Intern
Lisää luettavaa
- 17. tammikuuta 2025Ilmari Haarala
Taito United on virallisesti Google Cloud Partner – Mitä se tarkoittaa?
Pilvipalvelut - 4. joulukuuta 2024Ilmari Haarala
Taitolaisille menestystä Junction Hackathonista – Näin syntyi kosketusvapaa viestintäjärjestelmä Sonaptics
Hackathon - 4. marraskuuta 2024Ilmari Haarala
Tekoäly Taidon ohjelmistokehittäjien tukena
AI