Näin kaikki voittavat - Digitalisoi toimialaasi
Pilvipalvelut | Digitalisaatio | 25. tammikuuta 2021Rakenna avoin ekosysteemi, jossa kaikilla on tilaa voittamiselle.
Johtaja, Digitaaliset Palvelut
Rakenna avoin ekosysteemi, jossa kaikilla on tilaa voittamiselle
Sähköisten palveluiden kehittämistä perustellaan usein kilpailuedun saamisella alan muita toimijoita vastaan. Rakennetaan jotain mitä kilpailijoilla ei vielä ole. Mutta mitä saavutetaan silloin, kun alan toimijat onnistuvat rakentamaan yhdessä jotain, mikä ei tuo suoraan kilpailuetua kenellekään? Ehkä kaikki voittavat yhdessä enemmän? Tässä blogissa tuon esille havaintoja siitä miten “kaikki voittaa” -malli voi käytännössä onnistua.
Asian selkeyttämiseksi on hyvä käydä läpi sähköisten palveluiden kehittämisen kolme tasoa:
-
Kapeimmillaan yritys sähköistää vain sisäistä toimintaansa. Luodaan työkaluja sisäisten prosessien tehostamiseen ja tiedon hallintaan oman organisaation rajojen sisäpuolella.
-
Toisessa vaiheessa luodaan sähköisiä palveluita, joihin myös omat asiakkaat saadaan mukaan. Omasta voima-asemasta riippuen saatetaan myös luoda palveluita, joita omat toimittajat pakotetaan käyttämään. Käsiteltävien tietojen näkökulmasta kyseessä on kuitenkin yksi putki, jossa tiedot kulkevat kahden etukäteen tunnistetun päätepisteen välillä.
-
Kolmannessa ja tämän kirjoituksen otsikon kannalta mielenkiintoisessa vaiheessa luodaan toimialan kesken yhdessä jotain uutta ja erilaista. Tässä vaiheessa luodaan järjestelmiä, joissa tietoa on mahdollista liikutella vapaasti eri toimijoiden välillä, ilman että järjestelmää suunniteltaessa on edes välttämättä ymmärretty kaikkia tiedon hyödyntämisen tarpeita tai mahdollisuuksia.
Tässä blogissa keskitymme siis tähän kolmanteen vaiheeseen.
Olen itse saanut olla mukana kahden eri toimialan hankkeissa, joissa keskenään kilpailevat yritykset lähtevätkin yhdessä kehittämään uutta. Rakennusalalla olen ollut mukana kehittämässä mm. Työmaarekisteriä ja Valtti-korttipalvelua (Vastuu Group Oy) ja lisäksi Urakoitsijan Tuotetieto ja RTS-ympäristöluokitus -palveluita (Rakennustieto Oy).
Osa kokemuksistani on peräisin ihan toisenlaiselta toimialalta leipomoteollisuudesta, jossa olin rakentamassa Suomen Leipuriliiton Leiko.fi -palvelua.
Toimialakohtainen digitalisaatiohanke voi sisältää mm. näitä asioita:
- Yhtenäistetään käsiteltävä terminologia (mitä tietoja kerätään, mitä milläkin asialla tarkoitetaan)
- Yhtenäistetään tiedonsiirtomenetelmiä ja tiedonsiirtomuotoja
- Luodaan yhteisiä teknisiä kanavia tiedon siirtoa varten
- Luodaan yhteisiä tietojärjestelmiä jonkin kaikille yhteisen prosessin tukemiseen
- Luodaan yhteisiä tietovarastoja
Seuraavaksi listaan 5 vinkkiä onnistuneisiin toimialakohtaisiin ratkaisuihin.
1) Organisoi järjestelmän kehittäminen riittävän neutraalin toimijan ympärille
Monet toimialojen yhteiset järjestelmät ja vakiintuneet toimintatavat ovat syntyneet jonkin riittävän neutraalin toimijan ympärille. Toimialan yritysten suoraan tai välillisesti omistama yhteisyritys voi parhaimmillaan yhdistää markkinaehtoisesti toimivan yrityksen parhaat puolet laajan omistajajoukon voimaan. Kateusnäkökulma ei vesitä projektia kun tekijänä on ainakin osittain voittoa tavoittelematon yhteisö.
2) Hyödynnä pakko ja tee yhteisestä vihollisesta ystävä
Monet toimialan yhteiset järjestelmät ovat syntyneet viranomaisen asettamasta pakosta. Uusi laki tai asetus ei ota suoraan kantaa tietojärjestelmään, mutta se saattaa vaatia niin paljon manuaalista työtä, että toimiala herää kehittämään yhteisen järjestelmän. Vaikka viranomainen saattaa tällaisessa tilanteessa tuntua yhteiseltä viholliselta, kannattaa tämä ottaa kuitenkin mukaan hankkeeseen. Parhaimmillaan saat hankkeeseen huomattavaa vetoapua, kun voit sanoa että uutta palvelua kehitetään yhdessä viranomaisten kanssa.
3) Kehitä konkreettinen ratkaisu konkreettiseen ongelmaan
Kehitä sovellus, joka ratkaisee jonkin konkreettisen ongelman, mutta älä rajoita hyötyjä tähän. Alan yhteisillä järjestelmillä, standardeilla ja ekosysteemeillä voi olla hyvin laajoja, mutta etukäteen vaikeasti hahmotettavia mahdollisuuksia. Käyntiinlähdön kannalta on kuitenkin välttämätöntä löytää yksi konkreettinen ongelma, ja tuoda siihen helposti ymmärrettävä ratkaisu. Kun toiminta on saatu yhden esimerkin avulla käyntiin, on aika ryhtyä laajentamaan kokonaisuutta avoimilla rajapinnoilla ja ekosysteemiajattelulla. Katso pitkälle tulevaisuuteen mutta toimi nykyhetkessä.
4) Rakenna muille mahdollisuuksia tarjoamalla avoimet rajapinnat ja avoin liiketoimintamalli
Vaikka ensimmäisessä vaiheessa oletkin rakentamassa konkreettista ratkaisua johonkin tiettyyn ongelmaan, pidä koko ajan mielessä miten voisit tarjota käsiteltäviä tietoja mahdollisimman helposti myös muihin käyttötarkoituksiin ja muille toimijoille. Pyri muotoilemaan sopimukset ja liiketoimintamallit sellaisiksi, että missään ei rajata pois sellaisia mahdollisuuksia, joita ei vielä ole edes tunnistettu.
5) Mieti tarkkaan mitä tietoja järjestelmässä käsitellään
Helpoimmalla pääset kun käsittelet ensisijaisesti sellaista tietoa joka ei ole kenellekään erityisen arvokasta, mutta jonka käsittely on kallista. Mitä arvokkaampaa joku tieto on, sitä vähemmän sitä haluaa jakaa muille. Yhteisissä ponnistuksissa voit aloittaa sellaisista tiedoista, jotka eivät itsessään ole kovin arvokkaita, mutta joiden käsittely aiheuttaa paljon työtä. Tällaisen tiedon käsittely on asia, jonka jokainen ulkoistaa mielellään muille, ja jokainen ei haaveile keksivänsä muita parempaa ratkaisua. Tällaisille tiedoilla halutaan vain järjestelmä, jolla hommat saa tehtyä.
Ota yhteyttä, jos suunnittelet toimialasi yhteisiä järjestelmiä tai mietit miten oma yrityksesi voisi parhaiten liittyä mukaan jo olemassaoleviin järjestelmiin! Kerron mielelläni lisää näkemyksiäni siitä, miten rakennetaan palveluita joiden avulla kaikki voittavat.
Palveluiden suunnittelu, vaatimusmäärittely sekä johtaminen
Johtaja, Digitaaliset Palvelut
Lisää luettavaa
- 4. joulukuuta 2024Ilmari Haarala
Taitolaisille menestystä Junction Hackathonista – Näin syntyi kosketusvapaa viestintäjärjestelmä Sonaptics
Hackathon - 4. marraskuuta 2024Ilmari Haarala
Tekoäly Taidon ohjelmistokehittäjien tukena
AI - 21. lokakuuta 2024Ilmari Haarala
Designerina Taidolla – Miltä suunnittelijan työpäivä näyttää?
TaitolaisetDesign