Näin ostat tekoälyä
AI | ML | 16. heinäkuuta 2020Intoa tekoälyn hyödyntämiseen löytyy, mutta harva täysin ymmärtää, mistä siinä on kyse. Eipä hätää! Tämä ostajan opas auttaa juurikin näissä pulmissa.
Toimitusjohtaja
Tekoäly tulee jakamaan yritykset voittajiin ja häviäjiin. Liiketoimintapäättäjistä 72% uskoo tekoälyn olevan ratkaiseva kilpailuetu tulevaisuudessa (PriceWaterhouseCoopers). Yritykset, jotka hyödyntävät tekoälyä, saavat enemmän irti liiketoimintatiedostaan, myyvät tehokkaammin sekä saavat 10-20% paremman tuoton investoinneilleen ja 14% paremman katteen (McKinsey).
Intoa tekoälyn hyödyntämiseen löytyy, mutta harva täysin ymmärtää, mistä siinä on kyse. Eipä hätää! Tämä ostajan opas auttaa juurikin näissä pulmissa. Selvitämme, mitä tekoälyllä tarkoitetaan, vinkkaamme, kuinka sitä on mahdollista hyödyntää ja neuvomme, kuinka tekoälyä ostetaan.
Mitä tekoäly on?
Tekoälyllä viitataan sellaisiin tietokoneen suorittamiin tehtäviin, jotka ihminen on perinteisesti tehnyt. Organisaatiolla on tietomassoja, joita ihminen käy läpi, jäsentelee niitä ja suorittaa tiettyjä toimintoja. Nyt nämä rutiinitehtävät annetaan tietokoneen hoidettavaksi, jolloin ihmiselle jää enemmän aikaa muille tehtäville.
Yksinkertainen esimerkki tekoälystä on kuvien tunnistus. Tekoäly tunnistaa ihmisen puolesta, mitä kuvissa on. Junction-voittajat ratkaisivat sen avulla, kuinka Helsingin kaupungin kunnossapitoyksikön Stara voi helpommin tunnistaa huoltoa vaativat liikennemerkit.
Aiemmin Staran työntekijän on pitänyt käydä fyysisesti läpi kaikki liikenteessä olevat liikennemerkit ja merkitä lomakkeeseen, mitkä niistä vaativat huoltoa ja missä ne sijaitsevat. Nyt työntekijä voi vain ajaa autolla tarkistettavan reitin ympäri, kun tekoälysovellus samalla tunnistaa huoltoa vaativat merkit ja merkitsee muistiin niiden sijainnit. Näin huoltoa vaativien liikennemerkkien tunnistamisesta tuli huomattavasti nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.
Tekoäly eroaa muista teknologioista kahdella tavalla:
-
Tekoäly oppii. Kehitysvaiheessa palvelua opetetaan ratkaisemaan ongelmia erilaisissa tilanteissa. Sen avulla voidaan kehittää muun muassa itse ohjautuvia autoja. Ennalta emme voi ennustaa kaikkia tilanteita, joihin auto voi joutua. Sen vuoksi auton pitää osata tehdä päätöksiä uudessa tilanteessa aiemmin opetettujen sääntöjen perusteella.
-
Tekoälyn avulla voidaan päästä täysin uudenlaisiin ja ennalta-arvaamattomiin lopputuloksiin. Tekoälyä eivät rajoita samat rutiininomaiset ajatteluntavat kuin ihmistä, mikä lisää sen luovuutta. Esimerkiksi aineistoa luokiteltaessa tekoäly voi löytää siitä sellaisia luokkia, joita ihmiset eivät ole havainneet.
Mihin sitä voi hyödyntää?
Tekoälyn avulla voit ratkaista toisteisia ongelmia. Jos sinulla on paljon dataa, esimerkiksi tekstiä, numeroita, äänitettyjä puheluita, videoita tai kuvia, voit tekoälyn avulla tunnistaa siitä elementtejä, analysoida aineistoa, ennustaa tulevia trendejä tai ratkaista erilaisia ongelmia.
Tässä muutama käytännön esimerkki meiltä ja maailmalta:
-
Kuvantunnistus. Lisäsimme SSAB:n Smart Steel -sovellukseen kuvantunnistus-ominaisuuden. Sovelluksen avulla asiakas voi tunnistaa tuotteen ja saada siitä lisätietoa. Kun asiakas skannaa puhelinsovelluksella tuotteessa olevan tunnisteen, hän voi tarkastella ainetodistuksia tai antaa palautetta tuotteesta.
-
Luetun ymmärtäminen. Tekoälypalvelut osaavat vastata kysymyksiin uuden tekstin pohjalta jopa hieman ihmistä paremmin. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi pitkien lakitekstien ymmärtämiseen. Tutkijoillekin tekoäly tarjoaa keinoja käsitellä ja analysoida valtavia tietomassoja.
-
Äänen tunnistaminen. Kun lataat videon YouTubeen, voit lisätä sille automaattisesti tekstityksen, joka perustuu äänentunnistukseen. Sen avulla voidaan myös automatisoida osa asiakaspalvelun puhelinpalvelusta. Palvelu tunnistaa, mitä asiakas sanoo, ja ohjaa hänet nopeammin palveluketjussa oikeaan suuntaan.
-
Tulevien trendien ennustaminen. Esimerkiksi Spotify osaa aiemmin kuuntelemasi musiikin perusteella ennustaa, millaista musiikkia haluat seuraavaksi kuunnella.
Mistä meille tekoälyä?
Vaikka käytännön esimerkkejä löytyy pilvin pimein, on joskus vaikea hahmottaa, kuinka juuri meidän organisaatiomme voi käytännössä hyödyntää tekoälyä. Kekseliäät toimijat ovat tarttuneet haasteeseen ja kehittäneet helpommin lähestyttäviä palveluita.
A. Palkkaa data-analyytikko, joka organisaation sisältä käsin tutustuu olevaan dataan ja etsii keinoja hyödyntää sitä. Yrityksen sisällä data-analyytikolla on hyvä käsitys yrityksen haasteista ja käsillä olevasta datasta. Tämä vaihtoehto on kuitenkin kallis ja vie valtavasti aikaa.
B. Toinen vaihtoehto on ostaa valmis tuote, joka sisältää tekoälyä. Esimerkiksi BrandBastion-palvelu helpottaa sosiaalisen median hallintaa tekoälyn avulla. Se muun muassa vastaa automaattisesti useinten esitettyihin kysymyksiin. Tämä vaihtoehto on helppo, mutta kankea. Se ei taivu organisaation erityistarpeisiin.
C. KAIRA– Proof of Intelligence -palvelumme. Jos sinulla on dataa ja kysymys, anna ne meille, niin vastaamme kysymykseesi kolmessa viikossa! Luomme sinulle proton, jonka avulla konkreettisesti näet, millaisen palvelun tekoälyllä saamme aikaan. Rakennamme ainutlaatuisen palvelun organisaatiosi haasteiden pohjalta.
Sinulla ei tarvitse olla kirkkaana mielessä, mitä haluat. Riittää, että sinulla on dataa ja haaste! Me selvitämme, miten dataa voi hyödyntää ongelman ratkaisemiseen.
Mitä tekoäly maksaa? Kuinka kauan palvelun kehitysprosessi kestää?
Tekoäly-palveluiden kehittämisen kustannus vaihtelee projektin laajuuden ja vaativuuden mukaan. Parhaimmillaan tekoälysovelluksen saa nopeasti ja pikkurahalla. Verkossa on monia valmiita palveluita, joita voi hyödyntää pientä käyttökustannusta vastaan. Käyttökustannusta voi silloin verrata sähkölaskun suuruuteen.
Jos yritykselle taas kehitetään omaa tekoälymallia, kustannus on hieman suurempi. Joissain tapauksissa palvelua varten täytyy kerätä lisää aineistoa tai jo kerätty aineisto on muokattava yhtenäiseksi. Mutta molemmissa tapauksissa kehittämisprosessi ei ole sen kalliimpi tai vaivalloisempi kuin muunlainenkaan organisaation digikehitys.
KAIRA– Proof of Intelligence -palvelussamme luomme sinulle pikkurahalla proton kolmessa viikossa– hintatakuulla tietenkin! Jos et mistä tahansa syystä ole tyytyväinen pilottiimme, työnnämme laskun silppuriin.
Millainen kumppani kannattaa valita?
Tekoäly-palveluiden kehittämistä ei ole mahdollista ulkoistaa toiselle puolelle maapalloa, joten kannattaa valita kumppani, joka on lähellä sinua. Silloin yhteydenpito on mutkatonta ja kumppani pystyy helposti selvittämään tarpeelliset asiat projektin toteutumista varten.
Valitse myös sellainen kumppani, joka ei myy sinulle ensisijaisesti tekoälyä, vaan ratkaisua haasteeseen. Tekoäly on palveluissa vain yksi ominaisuus. Siksi tärkeintä on löytää kumppani, joka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja käsillä olevaa haastetta sekä osaa hyödyntää tekoälyä niille järkevissä kohdissa. Näin hän tekee sellaisista toimintaprosesseista mahdollisia, joista olemme aiemmin voineet vain unelmoida.
Miten myyn idean johtoryhmälleni?
Johtoryhmät suhtautuvat varauksellisesti pitkäaikaisiin kehityshankkeisiin – monesti syystäkin. Saat johtoryhmän helpommin mukaan tekoälyn kehitysprojektiin, jos pystyt osoittamaan, mitkä sen hyödyt ovat ja miten helppoa tekoälypalvelu on toteuttaa.
Kehittämämme KAIRA– Proof of Intelligence -palvelumme -proto on tähän oiva ratkaisu. Proton avulla johtoryhmän jäsenet pääsevät itse kokeilemaan, miten tekoäly-palvelu toimii. Samalla osoitamme, että sen kehittäminen on ketterämpää kuin heinän teko.
Kiinnostuitko?
Lataa KAIRA– Proof of Intelligence -palvelumme -esite
Myynti, liiketoiminnan kehitys, ratkaisumuotoilu
Toimitusjohtaja
Lisää luettavaa
- 4. joulukuuta 2024Ilmari Haarala
Taitolaisille menestystä Junction Hackathonista – Näin syntyi kosketusvapaa viestintäjärjestelmä Sonaptics
Hackathon - 4. marraskuuta 2024Ilmari Haarala
Tekoäly Taidon ohjelmistokehittäjien tukena
AI - 21. lokakuuta 2024Ilmari Haarala
Designerina Taidolla – Miltä suunnittelijan työpäivä näyttää?
TaitolaisetDesign