Syklo Community – Uusi asiointikanava jätteiden logistiikan parempaan hallintaan
Case Oulun Energia | 2024Tausta
Syklo Oy (myöhemmin Syklo) on Oulun Energian omistama jätteiden käsittelylaitos. Syklo tarjoaa yrityksille jätteiden vastaanotto-, käsittely- ja jatkojalostuspalvelut ja vastaanottaa tällä hetkellä jo 100 000 tonnia jätettä per vuosi - ja määrä tulee vain kasvamaan. Syklo auttaa yritystä optimoimaan resurssit, käyttämään raaka-aineita taloudellisemmin ja tuottamaan puhtaampaa energiaa.
Syklo haluaa olla edelläkävijä paremman kiertotalouden mahdollistajana. Tässä myös innovatiivisilla, turvallisilla ja käytettävillä asiointikanavilla on tärkeä rooli.
Lisätietoa yhtiöstä ja sen palveluista löydät www.syklo.fi
Ongelma
Syklon keskeisenä ajatuksena oli, miten jätteitä tuovien kuljettajien ja huolitsijoiden (tuonti- ja vientikuljetusten järjestelyistä vastaavat) asiointi saadaan entistä helpommaksi ja läpinäkyvämmäksi. Samoin kerätty data pitää saada hyötykäyttöön auttamaan palveluun liittyviä sidosryhmiä.
Uuden palvelun myötä halutaan vähentää manuaalisen työn määrää ja parantaa laatua. Vielä ei ole tiedossa, mitä ominaisuuksia palvelun tulee sisältää muutaman vuoden päästä, joten sen laajennettavuus ja käyttäjämäärien kasvattaminen tulee olla mahdollista.
Ratkaisu
Taito United toteutti Syklo Community palvelun, joka pitää sisällään sekä mobiilisovelluksen että desktop-näkymän. Uusi asiointikanava parantaa jätteiden logistiikkaketjua nostaen jätteiden hyödyntämisastetta sekä nopeuttaa asiointia Syklon jätteiden lajittelulaitoksella.
Sovelluksen ensimmäisen version avulla kuljettaja pystyy ilmoittamaan kuormat ennakkoon, nopeuttamaan punnitusta sekä seuraamaan kuormahistoriaa. Kuljettajat voivat kirjata kaikki kuormaa koskevat kirjaukset sovelluksessa.
Sovelluksen avulla toimittajat voivat seurata dataa tuodusta jätteestä. Kertyneen datan ansiosta huolitsija voi seurata toimintamaansa jätemäärää, jätteen laatua, sekä tulevaisuudessa, mitä yrityksen jätteistä on lajittelun jälkeen tuotettu. Tämä ominaisuus helpottaa mm. vastuuraportointia.
Tulokset
”Sovellus parantaa ja helpottaa lajittelulaitoksella asiointia merkittävästi”, Syklon tuotantopäällikkö Elle Niemistö kertoo.
”Tavoitteemme on, että materiaalin talteen saaminen jätteestä tehostuu”, Syklon kiertotalouspäällikkö Heikki Harju-Autti summaa.
”Sovelluksen lanseerauksen jälkeen aloitamme raportoinnin kehittämisen, jonka avulla yritys saa käyttöönsä modernit raportit jätteiden k äsittelystä. Kehityksen tuloksena sovellus tulee helpottamaan yrityksiä muun muassa vastuullisuusraportoinissa. Lisäksi seuraamme jatkuvasti sovelluksen käytöstä kertyvää palautetta ja kehitämme sovellusta jatkuvasti asiakkaitamme kuunnellen” Syklon toimitusjohtaja Teemu Koskela toteaa.
"Taito Unitedin kanssa projekti on sujunut erinomaisesti. Hankkeen aikataulu ja budjetti pitivät sovitusti sekä saimme palveluun ne ominaisuudet, mitä yhdessä suunnittelimme. Teknologiaprojekteissa on aina omat haasteensa, mutta meidän yhteistyömme toimi erinomaisesti ja jatkamme palvelun kehittämistä myös tulevaisuudessa. Suosittelen mielelläni Taito Unitedia ratkaisukumppaniksi vaativiin ohjelmistoprojekteihin, joissa uusilla innovaatioilla, datan hyödyntämisellä ja korkealla käytettävyydellä on tärkeä rooli."
Mira Juola, ICT @ Digitalization Director